| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

ساسان شاه‌ویسی در گفتگو با طلیعه:


دال سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است/ بعضی از مدیران، اقتصاد را اختصاصی کرده‌اند

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: دال سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است. بعضی از مدیران ارشد دستگاه های بزرگ دولتی و اقتصادی ما اصرار دارند که تاجران و سرمایه دارای و افراد خاص را به عنوان پیشران اصلی در بخش اقتصادی بپذیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، ساسان شاه ویسی کارشناس امور اقتصادی درباره انتخاب شعار«حمایت از کالای ایرانی» به عنوان شعار سال توسط مقام معظم رهبری گفت: اقتصاد ملی که هسته اصلی آن تولید ملی و کالای داخلی آن کشور است از سازوکار بزرگی پیروی می کند تا قابلیت داشته باشد در حوزه اقتصاد ملی از سطح مقبول و اولویت داری برخوردار باشد. وقتی ما صرفا بخواهیم به سیاست های اقتصادی بنگریم و سیاست خارجی و توسعه و پیشرفت مبتنی بر قابلیت های علمی و فناوری دیده نشود در واقع ما به دنبال حلقه مفقوده ای رفته ایم.

وی افزود: اگر صرفا به اقتصاد بنگریم و به آموزه های دینی و انقلابی و بومی توجه نکنیم، مانند بسیاری از جهان وطن ها و گروه هایی که ساز جهانی سازی را دنبال می کنند و و به سراغ نحله های تفکر لیبرالی می روند، تعلقات ما صرفا قابلیت های اقتصادی و حصول ثروت و سود و کارکردهای مادی می شود. این مساله در کشور ما قطعا جواب نمی دهد، زیرا در هندسه اقتصاد ملی حفره ها و دره های طبقاطی شکل می گیرد که نظام سیاسی را می تواند دچار چالش کند.

وی افزود: صرفا نگاه کردن به تولید کننده به عنوان عرضه کننده کالا و خدمات و یا صرفا نگاه به مصرف کننده به عنوان مشتری و انتخاب کننده کالا و خدمات نمی تواند مشکل ما را برطرف کند، زیرا اگر ما به تولیدکننده بپردازیم دچار وانفسایی می شویم که شاید استانداردهای بین المللی هم دچار چالش و تعارض می شوند.

اگر رفتاری از دولت سر بزند که با آنچه از تولیدکننده ملی و مصرف کننده ملی در تعارض باشد، مهندسی فرهنگی حمایت از کالای داخلی دچار تعارض های جدی در سطح ملی می شود

وی ادامه داد: باید حد اعتدال را بین دو ذی نفع اقتصاد ملی و کارکرد تولیدی درنظر گرفت و ترازو و عیار و میزانی که این دو حوزه را در کنار هم می تواند در تعادل قرار دهد، جایگاه و نقش دولت هاست. ما با سه ضلع در موضوع حمایت از کالای ایرانی مواجهیم: تولیدکننده، مصرف کننده و دولت.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: هر کدام از این مولفه ها دارای مسئولیت ها و الزاماتی هستند. مسئولیت مصرف کننده خرید است اما الزامات خریدی که ما آن را تعریف می کنیم باورمندی فرهنگی و تعلقات اقتصادی است. بخش بزرگی از باورمندی تولید کننده هم آماده شدن و داشتن مطلوبیت در کار اقتصادی است به طوری که احساس کند هم می تواند به سودآوری برسد و هم می تواند بخشی از نیازهای جامعه خود را برآورده کند. همچنین می تواند منجر به قابلیت هایی مانند کارآفرینی و ایجاد شغل شود.

شاه ویسی اضافه کرد: گرانیگاه و میزانی که به عنوان عیار و هادی و پشتیبان و تسهیل کننده رفتار تولیدکننده و مصرف کننده دارای جایگاه می شود، دولت است. دولت در بسیاری از مواقع نقش تولیدکننده بزرگ کالا و خدمات و گاهی نقش مصرف کننده را بازی می کند. اگر رفتاری از دولت سر بزند که با آنچه از تولیدکننده ملی و مصرف کننده ملی در تعارض باشد، مهندسی فرهنگی حمایت از کالای داخلی دچار تعارض های جدی در سطح ملی می شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به کالای داخلی افزود: در این راستا ابتدا باید مزایای حمایت از کالای داخلی را ببینیم زیرا کاربست هایی مبتنی بر پژوهش بازار را فراهم می آورد و در عین حال می تواند مزایای منطقه ای و ناحیه ای و استانی را هم ایجاد کند. اگر ما به این مزایا به درستی واقف نشویم و از آن بهره برداری کنیم می تواند تبدیل به تهدید شود و وابستگی به کالاهای خارجی پیدا می کنیم.

شاه ویسی اظهار کرد: سبک زندگی ایرانی و اسلامی شالوده حیات و اساس زندگی انسانها را از سطح خانواده تا سطح جامعه بزرگ ملی مانند ایران را رقم می زند و عمدتا با کارکردهای دینی و مذهبی و قومی و ایرانی تعریف شده است. اگر ما نتوانیم کالایی که این ارزش ها و بنیان ها را که با خود همراه می کند، تعریف نکنیم بلافاصله دچار تعارضات ورود کالای مبتنی بر فرهنگ غرب و شرق می شویم. این فرهنگ خارجی می تواند باعث تعارضات تهدیدزا شود.

بعضی از مدیران ارشد دستگاه های بزرگ دولتی و اقتصادی ما اصرار دارند که تاجران و سرمایه دارای و افراد خاص را به عنوان پیشران اصلی در بخش اقتصادی بپذیرند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کُندی حرکت دولت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به اینکه سال ۹۶ سال پرچالشی بود و دغدغه هایی در سطح ملی مانند انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت زیرا دولت ها در سال پایانی منتهی به دوره ریاست جمهوری خود دچار کم کاری یا پرکاری می شوند. بنابراین بخش عمده ای از کاستی های ما دچار تعارض سیاسی است. گاهی تعارض میان چپ و راست و گاهی چالش به عدم هماهنگی میان بخش ها در اجرای ماموریت های ملی است.

وی افزود: بخش دیگر مشکل مربوط به عدم پذیرش مبانی حاکم بر آنچه که ما انتظار داریم در مهندسی رفتار اقتصاد مقاومتی است. دال سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مردمی کردن اقتصاد است. بعضی از مدیران ارشد دستگاه های بزرگ دولتی و اقتصادی ما اصرار دارند که تاجران و سرمایه دارای و افراد خاص را به عنوان پیشران اصلی در بخش اقتصادی بپذیرند.

شاه ویسی تصریح کرد: اختصاصی کردن اقتصاد و یا به واسطه شرایط خاصی که بعضی از مدیران ارشد اقتصادی در اختیار دارند و یا توافقات خاصی که در بانک ها با اشخاص خاص صورت می گیرد، چالش بزرگی را بوجود می آورد. چالش بزرگتر آن است که ما وقتی برنامه ای را تعریف می کنیم آن را صرفا دولتی می بینیم.

وی ادامه داد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حضور معاون اول رئیس جمهوری به عنوان فرمانده حضور دارد اما آیا امروز این ستاد می تواند بگوید فرماندهی اقتصاد ایران را دارد یا خیر؟ و آیا تمام ارکان اقتصاد تحت نظارت ایشان است؟ و می تواند تصمیمات آنی به جهت تسهیل حمایت از تولید ملی و تسهیل منابع مالی برای اجرای پروژه های ملی که در ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی مصوب می شود را بوجود بیاورد؟ چنین کاری امکان پذیر نیست زیرا این ستاد صرفا دولتی است و نقشی از بخش خصوصی و تعاونی در آنجا وجود ندارد.

وی ادامه داد: وقتی دولت انتظار ندارد مردم با او دست بدهند و با دولت همکاری کنند، خروجی آن عدم کارکرد پذیری رفتار دولت در جامعه بزرگ، باعث می شود پروژه هایی تعریف شود که به اداره های دولتی ابلاغ می شوند و آنها هم بودجه های اندک را برای پروژه تخصیص می دهند. اما این کار آیا منجر به افزایش نقش حضور مردم در اقتصاد ملی و یا واگذاری امور و جلوگیری از مباشرت دولت در سطح اقتصاد می شود؟

شاه ویسی در پایان بیان کرد: اکنون تصمیمات اتخاذ شده برخلاف نص صریح اقتصاد مقاومتی است، زیرا پروژه های ملی تعریف می شوند و دولتی‌ها مباشرت در اجرای آنها را به عهده می گیرند. در این صورت دولتی ها یا شرکت های زیرمجموعه شان و یا طرف قرار داد خود طرح ها را اجرا می کنند، لذا فقط اندازه دولت بدون سازوکار بزرگتر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر : 65324
تاريخ ثبت خبر : 18 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:22
برچسب‌ها:, , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)