| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

غلامعلی معصومی‌نیا در گفتگو با طلیعه:


مردم باید تعصب ملی را تقویت کنند/ دولت جلوی واردات را بگیرد

استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه دولت باید جلوی واردات کالاهای خارجی را به کشور بگیرد، اما کنترلی بر واردات کالاها صورت نمی گیرد زیرا می بینیم منافع عده ای اجازه نمی دهد که جلوی واردات گرفته شود، گفت: مردم باید تعصب ملی را تقویت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی نیا دانشیار دانشگاه خوارزمی درباره الزامات حمایت از شعار امسال یعنی کالای ایرانی گفت: در حمایت از کالای ایرانی این نگرانی وجود دارد که مانند دیگر شعارهای سالهای گذشته اثرگذاری لازم را نداشته باشد زیرا متاسفانه ما در آسیب زدن به سخنان خوب مهارت داریم. در گام اول باید باور بین مسئولان و دیگران بوجود بیاید تا اراده راسخی ایجاد شود.

وی اظهار کرد: باور و فرهنگ حمایت از کالای داخلی در کشورهای پیشرفته وجود داشته است مثلا میان مردم ژاپن و آلمان چنین تفکری بود و مردم کالای ساخته کشور خود را استفاده می کردند. ما بعد از برجام به جای رفتن به سراغ کالای ایرانی واردات را افزایش دادیم.

وی افزود: مردم باید تعصب ملی را تقویت کنند. مردم ژاپن و کره جنوبی در گذشته از کالای خارجی استفاده نمی کردند. چنین کارهایی مستلزم داشتن خیزش عمومی است اما متاسفانه عکس آن در جامعه ما اتفاق افتاد. توده مردم ما روز به روز به سوی کالای خارجی گرایش پیدا می کند. در ایام نوروز امسال ۸۰۰ میلیون دلار ما به کشور ترکیه رفت و کالای آن کشور خریداری شد.

وی بیان کرد: مبادی واردات در اختیار مسئولان است و دولت باید جلوی واردات کالاهای خارجی را به کشور بگیرد، اما طبق گفته دادستان کل کشور کنترلی بر واردات کالاها صورت نمی گیرد زیرا می بینیم منافع عده ای اجازه نمی دهد که جلوی واردات گرفته شود. اگر درصد کمی هم از متولیان امور که منافع شان در واردات کالا باشد، حاشیه امن برای دیگران می شوند و آنها هم کمال استفاده را از این طریق می کنند.

معصومی نیا اضافه کرد: آمار واردات به کشور روز به روز افزایش پیدا کرده و اگر دولت بخواهد با اراده کامل جلوی واردات را بگیرد باید با بعضی از مدیران میانی که مسبب بسیاری از تخلفات هستند برخورد کند.

نظارت بر کیفیت یکی از وظایف دولت است که در این زمینه می تواند از نظر کارشناسان بهره بگیرد اما تاکنون چنین کاری انجام نشده است. دولت باید برای کنترل کیفیت با رویکرد داخلی  با تولیدکنندگان داخلی جلسه گذاشته و مقررات حمایتی را تقویت کند و از سوی دیگر استاندارد هم تعیین کند

وی با اشاره به حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی گفت: سالها این شعار مطرح است. رهبر انقلاب بارها تاکید کردند که از مبادی ورودی کالای قاچاق وارد مرکز کشور می شود و کسی هم کنترلی بر این مساله ندارد. اگر مشکل نظری وجود دارد باید از صاحبنظران جویا شد و اگر مشکل عملیاتی وجود دارد، دولت باید وارد عمل شود.

دانشیار دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در قدم اول ما باید باور را در عموم مردم و متولیان ایجاد کنیم و در درجه دوم باید واردات را کنترل کنیم. کشورهایی که به درجه ای از پیشرفت رسیدند، بر واردات شان کنترل داشتند. باید سیاست های حمایتی وجود داشته باشد تا رشد حاصل شود.

وی با تاکید بر کنترل کیفیت کالاهای ایرانی گفت: نظارت بر کیفیت یکی از وظایف دولت است که در این زمینه می تواند از نظر کارشناسان بهره بگیرد اما تاکنون چنین کاری انجام نشده است. دولت باید برای کنترل کیفیت با رویکرد داخلی  با تولیدکنندگان داخلی جلسه گذاشته و مقررات حمایتی را تقویت کند و از سوی دیگر استاندارد هم تعیین کند.

معصومی نیا نقش مردم در حمایت از تولیدات داخلی را مهم دانست و بیان کرد: اشتهای بالای مصرف کالای خارجی بر توده مردم وجود دارد. اگر دولت سیاست های درستی را اجرا کند اما مردم به آنها عمل نکنند به جایی نمی رسیم بنابراین باید فرهنگ سازی کنیم.

وی اظهار کرد: ما مردم رفاه زده کرده ایم و تشویق به این کار کرده و لوازم آن را آماده کردیم. دولت باید برنامه ریزی کند که یک ماه اول سال که اقتصاد کشور دچار رکود می شود، این اتفاق نیوفتد و سپس تولیدکنندگان را هم تشویق به افزایش تولید کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: رسانه ها باید در جهت فرهنگ سازی برای مردم کار کنند و متولیان امر هم به الزامات اقتصادی عمل کنند که در این صورت به طور قطع شاهد پیشرفت خواهیم شد.

سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد اگر به درستی اجرایی شود، کالای داخلی رونق پیدا می کند و معضل بیکاری رفع می شود و با رفع بیکاری انواع فساد هم کم می شود

وی ادامه داد: کشور ما دارای ثروت کمی نیست اما تدبیر درست اقتصادی نداشته ایم و نظارت و رصد نکرده ایم. اگر حجم وسیع واردات و ارز زیادی که از کشور خارج می شود، کنترل شود و افراد ذی نفعی که در دستگاه ها هستند و خیانت به کشور می کنند، حذف شوند در همین دوران تحریم هم می توانیم بدون مشکل باشیم.

معصومی نیا بیان کرد: اگر تولید داخلی را حمایت کنیم، هر چقدر هم ما را تحریم کنند و برجام را از بین ببرند باز نمی توانند در وضعیت ما تاثیرگذار باشند. مشکل اصلی ما تحریم های خارجی نیست بلکه داخلی است زیرا اگر ما به درستی تدبیر کنیم و از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کنیم می توانیم رو به پیشرفت حرکت کنیم اما در وضعیت فعلی که واردات بی رویه وجود دارد، تا پایان سال هم هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

وی تصریح کرد: با حمایت از کالای ایرانی بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری حل می شود. سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شد اگر به درستی اجرایی شود، کالای داخلی رونق پیدا می کند و معضل بیکاری رفع می شود و با رفع بیکاری انواع فساد هم کم می شود.

معصومی نیا بیان کرد: راه نجات ما رفتن به دنبال برجام دو و یا سه نیست. در صورتی که در مسیر درست باشیم اگر حمایت از کالای ایرانی را در سال ۹۷ جدی بگیریم فشار دیگر کشورها بر ما تاثیرگذار نخواهد بود.

وی در پایان سخنانش گفت: اکنون بر برخی از کالاهای داخلی سرمایه گذاری شده و تولیدات ما قابل رقابت با کالاهای خارجی است. مثلا در لوازم التحریر یا اسباب بازی تولیدات خوبی داشته ایم و فقط در حوزه هسته ای پیشرفت نکرده ایم. متصدیان ابتدا باید خود به باور برسند و سپس به مردم القا کنند و واردات را هم کنترل کنیم و سپس سیاست های حمایت از تولید داخلی را اجرا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر : 65695
تاريخ ثبت خبر : 26 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:29
برچسب‌ها:, , , ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)