| امروز جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

محسن فرمهینی‌فراهانی در گفتگو با طلیعه:


علوم انسانی اسلامی با تحول در تعلیم و تربیت امکان‌پذیر است

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی گفت: برای تحول در علوم انسانی باید تحول در حوزه تعلیم و تربیت رخ دهد زیرا مدارس و دانشگاه ها برای کار در حوزه های مختلف علوم انسانی اسلامی از نظام آموزشی برمی خیزند و تا نظام آموزشی جایگاه اصلی خود را پیدا نکند، این کار ابتر می ماند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ستاد خبری چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، محسن فرمهینی فراهانی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی درباره تعداد مقالات رسیده به این کمیسیون گفت: ۴۷ مقاله به کمیسیون رسیده و داوری شدند که از این میزان ۶ مقاله علمی پژوهشی منتشر می شوند و در روز همایش هم ۷ مقاله علمی پژوهشی که پنج مقاله آن سفارشی هستند، ارائه می شوند. ما مقاله های سفارشی را از کارشناسان صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت دریافت کردیم.

وی با اشاره به ارتقای کیفیت مقالات در هر دوره گفت: مسلما امسال هم کیفیت مقاله های رسیده نسبت به سال قبل بالاتر است زیرا سطح توقع هم بالا می رود. اگر در گذشته کلیات و مبانی مورد بحث قرار می گرفت و پذیرفته می شد اما اکنون سطح مقاله ها بالاتر از مبانی و کلیات است. ما در حوزه های مختلف مقاله دریافت کردیم و جامعیت مقالات در دوره های قبل مطرح نبود.  

رای تحول در علوم انسانی اسلامی باید تحول در حوزه تعلیم و تربیت رخ دهد زیرا مدارس و دانشگاه ها برای کار در حوزه های مختلف علوم انسانی اسلامی از نظام آموزشی برمی خیزند و تا نظام آموزشی جایگاه اصلی خود را پیدا نکند، این کار ابتر می ماند

فرمهینی درباره دانشگاه های فعال در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی گفت: دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، خوارزمی، شاهد و علامه طباطبایی در حوزه تعلیم و تربیت نقش پررنگ تری دارند اما دانشگاه علامه طباطبایی و شاهد در مقطع دکتری دانشجوی تعلیم و تربیت با گرایش تعلیم و تربیت اسلامی گرفته اند.

تحول در علوم انسانی اسلامی با تحول در حوزه تعلیم و تربیت

وی با اشاره به هدف کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی گفت: یکی از اهداف عمده این کمیسیون به تصویر کشاندن جایگاه تعلیم و تربیت اسلامی در تحقق علوم انسانی اسلامی است. برای تحول در علوم انسانی اسلامی باید تحول در حوزه تعلیم و تربیت رخ دهد زیرا مدارس و دانشگاه ها برای کار در حوزه های مختلف علوم انسانی اسلامی از نظام آموزشی برمی خیزند و تا نظام آموزشی جایگاه اصلی خود را پیدا نکند، این کار ابتر می ماند.

اگر نظام آموزشی ما اسلامی بود می توان انتظار داشت که علوم انسانی اسلامی داشته باشیم اما اگر نظام آموزشی ما ویژگی های اسلامی را نداشته باشد، اسلامی شدن علوم انسانی کار سخت و نشدنی است

فراهانی اضافه کرد: افراد از دل نظام آموزشی بیرون می آیند و کسانی که تحول در علوم انسانی ایجاد می کنند، دانش آموختگان نظام آموزشی ما هستند. جایگاه این نظام در تعلیم و تربیت است. کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی زمینه ساز نظریه پردازی در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی است و جایگاه کلیدی تعلیم و تربیت برای تحول در علوم انسانی بسیار مهم است. باید این نکته کلیدی را مورد توجه قرار دهیم که برای موفقیت کمیسیون های مختلف حوزه علوم انسانی اسلامی باید سرمایه گذاری و توجه بیشتر در فضای تعلیم و تربیت باشد زیرا تعلیم و تربیت به دیگر کمیسیون ها شکل و معنا می دهد و همه در نظام آموزشی رشد می کنند.

وی ادامه داد: اگر نظام آموزشی ما اسلامی بود می توان انتظار داشت که علوم انسانی اسلامی داشته باشیم اما اگر نظام آموزشی ما ویژگی های اسلامی را نداشته باشد، اسلامی شدن علوم انسانی کار سخت و نشدنی است. بنابراین هرگونه تغییر و تحول در عرصه علوم انسانی در نظام آموزشی و تعلیم و تربیت باید سرمایه گذاری شود.

رسیدن به حیات طیبه از کانال تعلیم و تربیت رخ می دهد

فراهانی با بیان اینکه هدف غایی تعلیم و تربیت حیات طیبه است، گفت: برای رسیدن به این هدف غایی راهی نداریم جز اینکه از کانال تعلیم و تربیت عبور کنیم. تعلیم و تربیت می تواند انسانی با این ویژگی ها را تربیت کند. دانش آموزان و دانشجویان زمان طولانی را در مراکز آموزشی طی می کنند و اگر ما دانشگاه ها را متحول و مدارس را دینی کنیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که دانش آموزان چنین دیدگاهی را بیابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد بیان کرد: حوزه تعلیم و تربیت آنقدر وسیع است که کار تخصصی می طلبد و اگر در رشته های علوم انسانی وارد شوند، کارآمد خواهند شد.

فراهانی در ادامه سخنانش گفت: تعلیم و تربیت فرآیند بسیار پیچیده ای است زیرا برای تربیت فرد متغیرهای مختلف از خانواده، جامعه، مدرسه و .. وجود دارد. تعلیم و تربیت از خانواده آغاز می شود و در مدرسه و دانشگاه شکل می گیرد. تربیت کار دشواری است و صرفا با برگزاری همایش و نشست و سخنرانی تحقق نمی گیرد.

وی بیان کرد: افراد باید از درون احساس نیاز کنند و در این فضا قدم بگذارند. اکنون ما چالش های اساسی در حوزه فضای مجازی داریم. فضای مجازی آسیب های فراوانی به دانش آموزان وارد می کند اما تعلیم و تربیت برای مواجهه با این چالش های پیش رو چه راهکارهایی دارد؟

سند تحول بنیادین تا زمانی که به راهکار تبدیل نشود راهگشا نخواهد بود

فراهانی اضافه کرد: سند تحول بنیادین تا زمانی که به راهکار تبدیل نشود و برنامه ای عملیاتی نگردد، راهگشا نخواهد بود. کار بسیار پیچیده ای باید اتفاق بیوفتد و صاحب نظران باید در کنار یکدیگر فکر کنند و تحولات درازمدت رخ دهد. ضمن اینکه تعلیم و تربیت فرآیند درازمدت و پیوسته ای است که با برگزاری همایش و سخنرانی راهی از پیش نمی برد.

وی در پایان سخنانش گفت: باید همه عوامل و متغیرهای دخیل با یکدیگر مشارکت داشته باشند و یکدیگر را خنثی نکنند تا جامعه تاثیر عکس نبیند و همه این عوامل باید به یکدیگر کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر : 54392
تاريخ ثبت خبر : 22 مهر 1396
ساعت بارگزاری خبر : 10:59
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)