| امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ |
سرخط خبرها:

یادداشتی از داوود مهدوی‌زادگان؛


سلطه رویکرد واردات، مانعی بزرگ در حمایت از کالای ایرانی

روشن است که سلطه رویکرد حمایت از واردات، مانع بزرگی در راه حمایت از کالای ایرانی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی به راهکارهای حمایت از کالای ایرانی پرداخته است:

مقام معظم رهبری شعار امسال ( ۱۳۹۷ )  را "حمایت از کالای ایرانی" نامگزاری کردند. مهم ترین ویژگی شعار امسال در دو امر است: نخست اینکه مخاطب آن فراتر از مسیولین دولتی است و در واقع بیشتر خطاب آن با مردم است. مردم با حمایت از کالای ایرانی مستقیماً در امر  پیشرفت و تولید ملی مشارکت می کنند. دوم اینکه شعار امسال در مقایسه با شعار سال های گذشته بیشتر عملیاتی تر است.

این شعار از سوی برخی متجددین هواخواه  پیشرفت و توسعه بر خلاف سال های گذشته خیلی زود مورد توجه واقع شد. البته این توجه از جنس  استقبال نبود بلکه از جنس ابراز نارضایتی از این شعار است. این مطلب را از طعنه و تعریض هایی که زده می شود ، می توان فهمید. مثلاً می گویند پس چگونه است که پلیس از ماشین تویوتا استفاده می کند یا چرا اموال و کارخانه های فلان کارخانه دار ایرانی که مروج تولید لوازم خانگی در ایران بود، مصادره و ملی کردند و اینکه اصلا کالای ایرانی چه معنای محصلی دارد. در حالی که اگر اینان هواخواه پیشرفت و توسعه هستند ، نباید از شعار امسال ناراحت شوند. ملی شدن کارخانه ها نفی حمایت از کالای ایرانی نیست. چون همان کارخانه ها بعد انقلاب به کار خود ادامه دادند. همانقدر که ماشین تویوتا با برچسب ساخت ژاپن، معنای محصلی دارد ؛ کالای ایرانی هم می تواند معنا پیدا کند. چنان که کالای ایرانی توانسته معنا هم پیدا کند. مضافاً اینکه این عده از هواخواهان توسعه فراموش کردند که سال گذشته در ایام انتخابات ریاست جمهوری از کاندیدایی حمایت کردند که در زمان مدیریت وی چندین کارخانه قدیمی مانند ارج، داروگر، آزمایش، چیت ری، روغن نباتی قو، پارس الکتریک، فولاد سهند و غیره تعطیل شدند. ولی همین افراد با بی اعتنایی از آن گذشتند. لذا جای این پرسش است که دلیل این عدم رضایت چیست؟

به نظر می رسد، باید دلیل این امر را در حاکمیت سیاست ترجیح اقتصاد وارداتی بر اقتصاد تولید و صادرات جستجو کرد. امروزه روشن است که سلطه رویکرد حمایت از واردات، مانع بزرگی در راه حمایت از کالای ایرانی است.

انتهای پیام/

کد خبر : 65112
تاريخ ثبت خبر : 6 فروردین 1397
ساعت بارگزاری خبر : 10:33
برچسب‌ها:, ,

دیدگاه شما

( الزامي ) (الزامي)